fbpx

צביעת בניינים עם טיח על בסיס "שפריץ" צמנטי – מערכות צבע משולבות

מה הקשר בין מבנים ישנים שצופו בעבר בטיח בצורת "שפריץ" גס וצבעים לאניות?


בכדי להבין את התשובה לשאלה זו יש לסקור את המושגים והעובדות להלן :

מהי מערכת משולבת ? מערכת משולבת הינה מערכת צבעים המבוססת על מספר שכבות. חלקם, צבעי מים קונבנציונאליים המשמשים לצביעה של חזיתות מבנים, חלקם צבעים המשמשים בתעשיית המתכת והאניות המיועדות לעמידות גבוהה במיוחד בפני פגעי מזג האוויר.

קיימים מקרים רבים בצביעה של מבנים בנסיבות מיוחדות בהן אנו משלבים צבעים מתחומים שונים המשלימים זה את זה להשגת פתרונות יעילים וכלכליים.

מהו "שפריץ" צמנטי ? בעבר, במשך כ 20 שנה, צופו במדינת ישראל, מבנים רבים, בהתזה בטיח צמנטי מותז, עם או בלי חצץ, לקבלת חספוס גס.

השימוש בשפריץ הוזיל מאד את עלות החומרים, העלה את קצב עבודת הציפוי (בהשוואה לחיפויים קשיחים וטיח חלק וצבוע)  ואיפשר מסירה מהירה של מבנים.

שפריץ צמנטי
שפריץ צמנטי

אולם, במשך השנים, אופנה זו התגלתה כמפגע אסטטי במרחב העירוני מהסיבות הבאות :

לכלוך : במהלך השנים ה"שפריץ" הצמנטי אוגר לכלוך החודר לתוך הנקבוביות והגשמים תורמים להחדרת הלכלוך לתוכן .

סידוק נימי : במהלך השנים נוצרים סדקים נימיים צפופים על פני השפריץ המחדירים מים למבנה .

 עננות : חוסר האחידות בהתזת השפריץ מייצר עננות בולטת המבוססת על כתמים בהירים וכהים. בליטות  בשפריץ בגלל עודף חומר נוטות לאגור יותר לכלוך (כמעין מדף) יחסית לאזורים השקועים תוך יצירת צלליות.


15-20195-20160513-1204
לפני (תמונה עליונה): סידוק נימי. אחרי (תחתית התמונה): ציפוי באפראלסטיק

צביעה מחודשת  של טיח במרקם "שפריץ"

טיפול במבנה כזה יתקיים כמובן רק אם השפריץ הקיים יציב. ערך מקובל לחוזק הידבקות שלו הינו מעל  Mpa 0.5 על פי בדיקת משיכה PULL OFF TEST לפי תקן.

טרם הצביעה יש לשטוף את הקירות במי ברז בלחץ של מעל ל 120 אטמוספרות. שטיפה כזו גם תפתח מחדש את הנקבוביות בצבע על מנת לאפשר חדירה יעילה של שכבת צבע  היסוד וגם להסיר זיהומים ומלחים ששקעו במשך שנים לתוך הנקבוביות בבניינים הסמוכים לים .

עיקרון הצביעה מתבסס על ייצוב פני השפריץ הקיים שבמהלך השנים היה  חשוף לפגעי מזג האוויר, לזיהומים עירוניים ותעשייתיים.

שכבת היסוד: שכבה זו  מיועדת להספגה לתוך השפריץ , לחדור 2-3 מ"מ לתוכו ולחזק את פניו. שכבת יסוד  כזו מוכרת כ יסוד לרב גמיש במערכות אקריליות או יסוד אפוקסי דו רכיבי כגון: "יסוד לטמגלס " במערכות משודרגות על בסיס אפוקסי -פוליאורתן .

שכבת הביניים : לאחר ייצוב וחיזוק משמעותי של פני השטח ע"י פנטרציה של שכבת היסוד , יש לצבוע את המבנה בשכבת ביניים  "עבה " של כ 300 מיקרון לפחות . שכבה זו בחלקה חודרת מעט לתוך הנקבוביות  ומותירה שכבת צבע על פניהם. במצב זה חלק גדול מהנקבוביות נאטמות או נאטמות חלקית ומקשה משמעותית על חדירה של מים ומלחים שוב אל מעמקי השפריץ . גם יכולת השטיפה העונתית של המבנה באמצעות גשמים נעשית מכאן והילך יעילה משמעותית. שכבת הביניים  הגמישה  אפשרית על בסיס מים כגון:  רב גמיש במרקם חלק.

חשוב להדגיש כי במרבית סוגי השפריץ עם השנים מתפתח סידוק נימי דמוי "אדמה חרוכה" . שכבת הביניים  גהמישה מסוגלת לגשר על פני הסדקים הנימיים ולמנוע חדירה של מים. במידה  והבחירה הינה מערכת על בסיס אפוקסי פוליאורתן, הנחשבת למערכת משודרגת מבחינת כושר עמידותה, אזי שכבת הביניים תהיה ציפוי גמיש "אפראלסטיק" . מוצר זה מבוסס על שרפים פוליאורתניים ייחודיים וניתן ליישמו בעובי של מאות מיקרונים לשכבה .

כושר ההתארכות ( ELONGATION ) של השכבה הגמישה בשני המקרים הינה מעל ל 150% .

שכבה עליונה : תפקיד השכבה העליונה המיושמת על השכבה הגמישה הינה לשפר עוד  את העמידות של הציפוי הכללי לקרינת שמש, לארוזיה , לחדירת מליחות, לחדירה של גשם חומצי ואטימה למים  .לקבלת הגנה מרבית שכבה זו תהיה על בסיס שרף  פוליאורתני דו רכיבי כגון : "טמגלס" .

טמגלס קיים בשלוש דרגות ברק. גימור בברק מט מבליט פחות חוסר שקט הנובע מטקסטורה לא אחידה של השפריץ  ומעמעם במעט  את הצלליות והעננות  בחזית עקב התזת שפריץ שלא יושמה באופן אחיד  .

אם כן מנינו שלושה גורמים המיטיבים את הציפוי החיצוני על בסיס שפריץ :

פנטרציה – penetration ( חדירה לנקבוביות ) – חדרה יעילה של צבע יסוד לנקבוביות וייצוב פני השטח

אינקפסולציה- encapsulation  ( עטיפה גמישה ) – מעטפת גמישה החובקת את הבניין במעטפת גמישה המגשרת על הסידוק הנימי

אסטטיקהastatic view ( מראה מקורי ) – שכבה פוליאורתנית עליונה בעלת עמידות מעולה לקרינת UV

כאן חברו יחד  צבעים המשמשים בתעשייה ובאניות ( אפראלסטיק וטמגלס  ) ובבניין ( יסוד לרב גמיש ורב גמיש ) לתת פתרון מיטבי לפרוייקטים  דומים ברחבי המדינה  .

מבנים שצופו לאחרונה במערכות הנ"ל, כוללים את בניין בית ספר לרפואה בחיפה , בניינים במכון וינגייט, מגדל מגורים בכרמל ועוד בהיקפים של עשרות אלפי מטרים ובהצלחה רבה .

shutterstock_610081322_optimized
בניין הטכניון –לאחר צביעה טיח שפריץ מערכת משולבת.

המומחים שלנו ישמח לייעץ ולספר לך על הפתרונות המושלמים לפרויקט שלך.


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת