fbpx

מיגון אש לקונסטרוקציות פלדה : 7 עובדות שיש לברר על מנת לבנות מפרט המתאים

להגנה שמספקים מעכבי הבעירה לקונסטרוקציה יש חשיבות עליונה ביכולת להציל חיי אדם. מומחי טמבור משתפים בקווים המנחים לבניית המפרט, שיספק את ההגנה הטובה ביותר בעת הצורך. כאשר פורצת אש, הקונסטרוקציה של המבנה עשויה לאבד מכוחה ולקרוס כתוצאה מחשיפה לטמפרטורות קיצוניות. תפקידן של מערכות מעכבות בעירה הוא לעכב את התחממות הקונסטרוקציה, לאפשר היחלצות ולהציל חיי אדם. אך למרות תפקידן הקריטי בשמירה על חיי אדם, בישראל קיים מחסור באנשי מקצוע שמתמחים בעיכוב אש לקונסטרוקציות לזמן קצוב. פערי הידע עלולים להוביל לאי דיוקים בהכנת מפרט מיגון האש, בתחום שבו כל טעות עלולה להוביל לפגיעה בנפש. מכיוון שלידע ולניסיון הנצבר יש חשיבות עליונה בבניית מפרטי עיכוב אש לקונסטרוקציות, החלטנו לשתף בכללי היסוד שמשמשים את המומחים שלנו לצורך הכנת מפרטים אלה.


תחנת רכבת ירושליים
תחנת רכבת ירושלים – יצחק נבון. צביעת קונסטרוקציה
בניית מפרט עיכוב אש לקונסטרוקציות – 7 שיקולים חשובים: ​

סביבת המבנה – האם יש צורך בעמידות לסביבה פנימית או חיצונית? שיקולים נוספים שחשוב לקחת בחשבון בהקשר זה הם האם ישנה חשיפה לכימיקליים, קרבה לים, חשיפה לשמש וגשם וכל גורם סביבתי אחר שמשפיע על תפקוד ועמידות מעכב הבעירה.
הטמפרטורה הקריטית – הטמפרטורה שמאפשרת שמירה על מבנה הפלדה לפני קריסתו. בהתאם לטמפרטורה הקריטית שמספק הגורם התכנוני, נקבע משך ההגנה הרצוי שמשפיע רבות על אופי המערכת.
צורת הקונסטרוקציה – פרופילים שונים באותו המבנה עשויים להיבדל זה מזה ברמת העובי והצורה. יש לקחת את השונות הזו בחשבון כדי לספק הגנה נאותה מפני אש לכל פרופיל במבנה.

סוג הבעירה – משתנה בהתאם לסוג המבנה, משפיע על קצב עלייה הטמפרטורה ביחידת זמן נתונה ובהתאם לכך על סוג ההגנה הנחוץ מפני אש. ישנם מספר סוגי בעירה מרכזיים:
• בעירה צלוליטית – אופיינית לתכולה של מבני ציבור (שולחנות, כיסאות, ניירת וכו').
• בעירה הידרו קרבונית – אופיינית לתעשייה הפטרוכימית, בעלת קצב עליית טמפרטורות גבוה יותר.
• בעירה סילונית (ג'ט) – אופיינית לתעשיית הגז, בעלת קצב עליית הטמפרטורות המהיר ביותר.
בהתאם לסוג הבעירה משתנה סוג ההגנה, הסטנדרטים והחומרים הנחוצים לעיכוב אש. דוגמא מפורסמת בהקשר זה היא אסון מגדלי התאומים, שקריסתם לא נבעה מהפגיעה הישירה של המטוסים: מומחים מספרים כי שריפת הדלק הסילוני של המטוסים הוא הגורם לעלייה הקיצונית של הטמפרטורות, להמסת קונסטרוקציית המבנה ובסופו של דבר לקריסתם הטראגית של המגדלים.
ההגנה של בנייני התאומים נגד אש אמנם החזיקה 45 דקות מעמד והצילה חיי אדם יקרים, אך ככל הנראה אינה תוכננה לעמוד בפני בעירה סילונית ולכן לא נמשכה זמן ארוך יותר.
זמן עיכוב הבעירה – משתנה בין היתר בהתאם למרווח הזמן הנחוץ לפינוי המבנה ולדרישות בטיחות האש.
הסביבה הקורוזיבית – משפיעה על קצב היווצרות הקורוזיה (שיתוך) ועל כושר העמידות הדרוש מצבעים מעכבי בעירה. כך לדוגמא סביבה כפרית מאופיינת בשיתוך מינימלי. לעומתה קרבה לים, סביבה כימית או תעשייתית מאופיינות באווירה קורוזיבית גבוהה. האווירה הקורוזיבית משתנה בהתאם לסביבה ולסוג התעשייה, ואת שיקולים אלו חשוב לקחת בחשבון בעת בניית המפרט.
הכנת התקציב – מטבע הדברים, עלותם של צבעים מעכבי בעירה להגנה קצובה כנגד אש בקונסטרוקציות תהיה גבוהה יותר בהשוואה למערכות צבע רגילות. את שיקול זה חשוב להביא בחשבון כבר בשלב התכנון, ולהיערך בהתאם. בנוסף, ככל שרמת הגימור הדרושה היא גבוהה יותר, כך יידרש תקציב גדול יותר.

המומחיות שלנו בטמבור בעיכוב בעירה להגנה קצובה בתחום הקונסטרוקציות, מבוססת על ניסיון ועל ידע רב שנים. מומחיות זו מאפשרת לנו לבנות מפרטים הנתפרים באופן מדויק לצרכי המבנה על שלל הפרמטרים הרלוונטיים, לצורך הצלת חיי אדם בעת הצורך.
המלצות הייעוץ הטכני של מומחי טמבור מוגשות בפירוט ובבהירות לאישור סופי של הגורמים המוסמכים כגון מוסמכי בטיחות אש וקונסרוקטורים – כדי לספק ברגע האמת את ההגנה הטובה ביותר לקונסטרוקציה.


ההזמנה נקלטה בהצלחה!

כניסה למערכת